keskiviikkona, huhtikuuta 09, 2008

Kompassi fenomen

Avastasin paar päeva tagasi väga fenomenaalse nähtuse. Asi on selles, et kui kompass panna küllili asendis veerema, siis tundub nagu, et see liigub kuidagi iseenesest. Et justkui libiseb või midagi. Ma ei tea mida inimesed sellisest nähtusest üldiselt arvavad, aga mina imestasin kohe kõvasti. Minu meelest oli see mul päris leidlik avastus -eriti mu matemaatilisi oskuseid arvestades. Mulle tundub nimelt, et see on seotud mingi suurema süsteemiga...

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Tunnetuslikult huvitav näib see fenomen tõesti olevat. Niipalju kui klipist aru on saada, siis kompassi plastkapsli sees ujub mingis vedelikus lisaks kompassikettale üks gaasimullike, võibolla harilik õhk (gaasisegu). Minu hüpoteetiline selgitus nähtusele on järgmine: kuna kompassiketta serv on mikroskoopiliselt karedam kui kapsli sisepind, siis gaasimullikene "eelistab" fikseerumiseks ketast kapslile ning vastavalt gravitatsiooniseadustele hoiab kerge gaas suletud kapslis nö ülemist positsiooni, seejuures kareduse tõttu mulli külge "kleepunud" ketast samas asendis ka veeremise ajal.

Aga olgu. Mistahes füüsikaline seletus ei peaks ära võtma seda fenomeni vahetut avastusrõõmu :) Aitäh jagamast.