lauantaina, heinäkuuta 25, 2009

Ilma põhimõteteta evangeelium

Seoses härra D-Noperi mõttega lahutada üksteisest Jeesus ja põhimõtted -tegin Wõimza katse. Rookisin halastamatult välja kõik kohad, kus Jeesus mingitest põhimõtetest pajatama hakkas. Tulemus on väga postmodernistlik (=kaasaegne). Alljärgnevas tekstis on põhimõtted väikeseks tehtud.
* * * 
Alustuseks siis Mt 4 pt:
Jeesust kiusatakse kõrbes

1Siis viis Vaim Jeesuse kõrbesse kuradi kiusata.
2Ja kui ta oli nelikümmend päeva ja nelikümmend ööd
paastunud, siis tuli talle viimaks nälg kätte.
3Ja kiusaja tuli tema juurde ja ütles talle: "Kui sa oled
Jumala Poeg, siis ütle, et need kivid saaksid leibadeks!"
4Aga Jeesus vastas: "Kirjutatud on:

Inimene ei ela üksnes leivast,
vaid igast sõnast, mis lähtub Jumala suust."

5Siis võttis kurat tema kaasa pühasse linna ja pani seisma
pühakoja harjale
6ning ütles talle: "Kui sa oled Jumala Poeg, siis kukuta
ennast alla, sest kirjutatud on:

Sinu pärast käsib ta oma ingleid
ja nemad kannavad sind kätel,
et sa oma jalga vastu kivi ei tõukaks."

7Jeesus lausus talle: "Samuti on kirjutatud: Sina ei tohi
kiusata Issandat, oma Jumalat."

8Taas võttis kurat tema kaasa ühe määratu suure mäe tippu ja
näitas talle kõiki maailma kuningriike ja nende hiilgust
9ning ütles talle: "Selle kõik ma annan sinule, kui sa maha
langed ja mind kummardad."
10Siis ütles Jeesus talle: "Mine minema, saatan, sest
kirjutatud on:

Kummarda Issandat, oma Jumalat
ja teeni ainult teda!"

11Siis jättis kurat Jeesuse rahule. Ja vaata, ingleid tuli
tema juurde ja need teenisid teda.

Jeesus alustab kuulutamist

12Aga kui Jeesus oli kuulda saanud, et Johannes on
vangistatud, läks ta tagasi Galileasse
13ja jättis Naatsareti ning asus elama Kapernauma, mis on
järve ääres, Sebuloni ja Naftali piirkonnas,
14et läheks täide, mida on räägitud prohvet Jesaja kaudu:

15"Sebulonimaa ja Naftalimaa,
mere teel, sealpool Jordanit,
paganate Galilea,

16rahvas, kes istub pimeduses,
on suurt valgust näinud,
ja neile, kes istuvad surma maal ja surma varjus -
neile tõuseb valgus!"


17Sellest ajast peale hakkas Jeesus kuulutama: "Parandage
meelt, sest taevariik on lähedal!"

Jeesus kutsub esimesed jüngrid

18Aga Galilea järve randa pidi kõndides nägi Jeesus kaht
venda, Siimonat, keda nimetatakse Peetruseks, ja tema venda
Andreast, noota heitvat - nad olid ju kalurid -
19ning ütles neile: "Järgnege mulle ja ma teen teist
inimesepüüdjad!"

20Ja nad jätsid kohe oma võrgud sinnapaika ning
järgnesid talle.

21Ja kui ta läks sealt edasi, nägi ta teist vendade paari,
Sebedeuse poegi Jaakobust ja Johannest, kes olid koos oma isa
Sebedeusega paadis ja parandasid võrke, ja ta kutsus neid.
22Ja nemad jätsid kohe paadi ja oma isa sinnapaika ning
järgnesid talle.

Rahvas koguneb Jeesuse ümber

23Jeesus rändas läbi kogu Galilea, õpetades nende
sünagoogides ja jutlustades evangeeliumi Kuningriigist ning
tervendades haigeid ja vigaseid rahva seas.

24Ja kuuldus Jeesusest levis üle kogu Süüria, ja tema juurde
toodi kõik, kes põdesid mitmesuguseid tõbesid ja olid piinade
käes ja kurjast vaimust vaevatud ja langetõbised ja halvatud,
ning tema tegi nad terveks.
25Ja Jeesusega käisid kaasas suured rahvahulgad Galileast ja
Kümnelinnamaalt ja Jeruusalemmast ja Juudamaalt ja sealtpoolt
Jordanit.

* * *

Vaatame nüüd pt viite: (nagu me näeme, jääb ilma põhimõteteta järgi vaid esimene lause)

Jeesuse mäejutlus

1Aga kui Jeesus nägi rahvahulki, läks ta üles mäele ja istus
sinna maha, ja kui jüngrid olid tema ümber kogunenud,
2avas ta oma suu ja õpetas neid:

3"Õndsad on need, kes on vaimus vaesed,
sest nende päralt on taevariik.

4Õndsad on kurvad,
sest neid lohutatakse.

5Õndsad on tasased,
sest nemad pärivad maa.

6Õndsad on need, kellel on nälg ja janu õiguse järele,
sest nemad saavad küllaga.

7Õndsad on halastajad,
sest nende peale halastatakse.

8Õndsad on puhtad südamelt,
sest nemad näevad Jumalat.

9Õndsad on rahutegijad,
sest neid hüütakse Jumala lasteks.

10Õndsad on need, keda õiguse pärast taga kiusatakse,
sest nende päralt on taevariik.

11Õndsad olete teie, kui teid minu pärast laimatakse ja
taga kiusatakse ja teist valega kõiksugust kurja räägitakse.
12Olge rõõmsad ja hõisake, sest teie palk on suur taevas!
Just samamoodi on taga kiusatud ka prohveteid enne teid.
13Teie olete maa sool. Aga kui sool läheb läägeks, millega
saab siis teha seda soolaseks? Ei see kõlba enam millekski muuks
kui visata inimeste jalgade tallata.

14Teie olete maailma valgus. Ei saa jääda märkamatuks linn, mis on
mäe otsas.
15Ega süüdata ka lampi ja panda vaka alla, vaid lambijalale,
nii et selle valgus paistab kõigile majasolijatele.
16Nõnda paistku teiegi valgus inimestele, et nad teie häid
tegusid nähes ülistaksid teie Isa, kes on taevas.

17Ärge arvake, et ma olen tulnud Seadust või Prohveteid
tühistama. Ma ei ole tulnud neid tühistama, vaid täitma.
18Tõesti, ma ütlen teile, ükski täpp ja ükski kriips ei kao
Seadusest seni, kuni taevas ja maa püsivad, kuni kõik, mis
sündima peab, on sündinud.
19Seda, kes iganes nendest käskudest ka kõige pisema
tühistab ja teisi sedasama tegema õpetab, hüütakse kõige
pisemaks taevariigis. Kes aga selle järgi teeb ja õpetab, seda
hüütakse suureks taevariigis.

20Sest ma ütlen teile: Kui teie õigus ei ole märksa suurem
kui kirjatundjate ja variseride oma, siis te ei saa taevariiki!

21Te olete kuulnud, et muistsele põlvele on öeldud: Sa ei
tohi tappa! ja igaüks, kes tapab, peab minema kohtu alla.
22Aga mina ütlen teile: Igaüks, kes oma venna peale
vihastab, peab minema kohtu alla, kes aga oma vennale ütleb:
"Tola!", peab minema ülemkohtu alla, kes aga ütleb: "Sina jäle!",
peab minema tulepõrgusse.

23Kui sa nüüd oma ohvriandi altarile tood ja sulle tuleb
meelde, et su vennal on midagi sinu vastu,
24siis jäta oma and altari ette ja mine lepi esmalt ära oma
vennaga ja alles siis tule ja too oma and!
25Ole varmalt järeleandlik oma vastasele, kuni sa oled
temaga teel, et sinu vastane sind ei annaks kohtuniku kätte ja
kohtunik kohtuteenri kätte ja sind ei heidetaks vangi!
26Tõesti, ma ütlen sulle, sa ei pääse sealt enne välja, kui
oled tagasi maksnud viimsegi veeringu.

27Te olete kuulnud, et on öeldud: Sa ei tohi abielu rikkuda!
28Aga mina ütlen teile: Igaüks, kes naise peale vaatab teda
himustades, on oma südames temaga juba abielu rikkunud.

29Kui aga su parem silm ajab sind patustama, siis kisu ta välja ja
heida minema, sest sulle on kasulikum kaotada üks osa oma kehast
kui lasta kogu keha heita põrgusse.
30Ja kui su parem käsi ajab sind patustama, siis raiu ta maha ja
heida minema, sest sulle on kasulikum kaotada üks osa oma kehast
kui lasta kogu kehal minna põrgusse.

31Seaduses on öeldud: Mees, kes oma naise minema ajab,
andku talle lahutuskiri!
32Aga mina ütlen teile: Igaüks, kes oma naise muul põhjusel
kui liiderdamise pärast minema ajab, teeb oma naisest
abielurikkuja, ja kes iganes võtab minema aetud naise, rikub
abielu.

33Veel olete kuulnud, et muistsele põlvele on öeldud: "Sa ei
tohi valet vanduda!" ja "Issandale antud vandeid tuleb pidada!"
34Aga mina ütlen teile: Ärge vanduge üldse, ei taeva juures,
sest see on Jumala troon,
35ega maa juures, sest see on tema jalgealune järg, ega
Jeruusalemma juures, sest see on suure Kuninga linn!
36Ära vannu ka oma pea juures, sest ise ei saa sa ühtegi
juuksekarva valgeks või mustaks teha!
37Iga teie "jah" olgu "jah" ja iga "ei" olgu "ei", aga mis
üle selle, see on kurjast.

38Te olete kuulnud, et on öeldud: Silm silma ja hammas hamba
vastu!
39Aga mina ütlen teile: Ärge pange vastu inimesele, kes
teile kurja teeb, vaid kui keegi lööb sulle vastu paremat
põske, keera talle ka teine ette!
40Ja sellele, kes tahab sinuga kohut käia ning võtta su
särki - jäta talle ka kuub!
41Ja kui keegi sunnib sind käima ühe miili, mine temaga
kaks!
42Anna sellele, kes sinult palub, ja ära pööra selga
sellele, kes sinult tahab laenata!

43Te olete kuulnud, et on öeldud: Armasta oma ligimest ja
vihka oma vaenlast!
44Aga mina ütlen teile: Armastage oma vaenlasi ja palvetage
nende eest, kes teid taga kiusavad,
45et te saaksite oma taevase Isa lasteks - tema laseb ju
oma päikest tõusta kurjade ja heade üle ning vihma sadada
õigete ja ülekohtuste peale!
46Sest kui te armastate neid, kes teid armastavad, mis palka
te saate? Eks tölneridki tee sedasama?
47Ja kui te üksnes vendi tervitate, mida erilist te siis
teete? Eks paganadki tee sedasama?
48Teie olge siis täiuslikud, nõnda nagu teie taevane Isa on
täiuslik!

12 kommenttia:

Ray D. Noper kirjoitti...

Laim.

Mina streikisin katse vastu monopoliseerida põhimõtted Jeesusele.

Ray D. Noper kirjoitti...

Ahjaa, kui sa tahad just minust innustust võtta, siis korja parem välja need kohad, kus Jeesus/Jeesuse kohta midagi müstilist räägib/räägitakse. K.a. kõik viited mõnele Jumalale.

Nõndamoodi saab ehk isegi hea teose, mida naeruvääristada pole vajagi... Kui veel toimetaja üle käib ja loogikavead ja vastuväitelisused välja roogib, muidugi.

Asjadest kirjoitti...

Kuidas nii -korja viited Jumalale välja? Ta ju Jumala asja just ajaski? See oleks ju sama, kui peaks traktoristi käsiraamatust eemaldama viited traktorile?

Ja mismoodi "müstilist"? Mis postmodernistlikule inimesele on müstika, oli Jeesuse kaasaegsetele igapäevane rutiin ja tõde. Ja ma ütleks isegi, et ega see tõde pole suuremat muutunud. Inimesed on sama pooletoobised, kui 2000a tagasi -aga sellele lisaks ka maru enesekindlad.

Ray D. Noper kirjoitti...

Austusavaldus sulle, et sa suutsid viimase lausega ka enesekriitiliseks muutuda.

Aga miks sa arvad, et sinu jumal ka näiteks varemhurjutet Aarne jumal on ? Või minu ? Miks peaks keegi eelistama mingi lokaalse tähtsusega kõrbejumala väidetava poja põhimõtteid näiteks Buddha omadele ? Mithra ? Kelleiganes Asteegi panteonist ?

Asjadest kirjoitti...

See on sul väga vinge küsimus. Asi on selles dilemmas mille Jeesus oma jutuga tekitas -ja mille nimel ta väidetavalt ka suri (kuigi surnud on ka paljud muud revolutsionäärid).

Point on jällegi just see, et Jeesus ei pajatanud mingist moraalsest käitumisviisist, meditatsioonist või teest "Kõiksuseni". Vaid teatas väga lihtsat asja -te olete lurjused! Ja oma sigatsemisega olete teeninud välja karistuse -st ebameeldiva tagajärje (tegelt normaalne suhtumine -ise kah ju tahaks karistada, kui mingi lupard ülbitseb).

Põhimõttelt on süsteem selline, nagu siis kui Jeesus oleks Selveri kaubandusketi omaniku poeg -ja sina oled Selveris vahele jäänud kommivaras. Normaalne oleks kommivaras vangi panna või vähemalt trahvi nõuda. Käesoleva juhtumi puhul andestab kaubandusketi omaniku poeg sulle kommivarguse andeks ja palub, et "Ära enam kommi varasta, eks?". Vähe sellest -ta teatab isegi turvadele, et kommipaki pani endale püksi hoopis tema (seda,etta selveri omaniku poeg on, ta ei maini) -ja turvad annavad talle peksa ja panevad väikesesse tuppa kinni. Ühesõnaga nad poogivad TEDA -selle asemel, et sind -tõelist kommivarast -pookida.

Poest väljununa seisad sa aga korraga ebamugava valiku ees -kas pidada Selveri kaubandusketi omaniku poja heategu tema lolluseks -või reageerida sellele kuidagi isiklikult -ja võibolla tõesti lõpetada kommide varastamine poest? Eriti mõistes, et poisil ei olnud üldse lõbus kumminuia maitsta ja toas kinni istuda.

Tekib moraalne dilemma, mis positiivse otsuse korral annab inimesele motiivi oma suhted kaubandusvõrguga ümber hinnata.

Juhin tähelepanu sellele, et tegemist pole mingi filossoofia või moraaliõpetusega KUIDAS KAUBANDUSKETI OMANIULE MEELDIDA. See pole mingi eriline pingutamine, et kaubandusketi omanikuga häid suhteid luua. Tegemist pole pugemisega.

Lihtsalt moraalne dilemma, mis vajab lahendamist.

Ray D. Noper kirjoitti...

Suurepärane analoog. Õnnetuseks on sellega selline probleem, et:

a) Jeesuse karistus roomlaste/juudi preestrite poolt oli karistus tema ja tema jüngrite poolt hõigatud (või nendele omistatud) väidete tõttu. Mina näiteks ei üritagi väita, et ma mõni jumal (või mõne jumala poeg) oleks, seega seda karistust ta minu eest ei võtnud.

b) Jeesuse karistus tema väidetava isa, iisraeli jumala Jahve poolt, eeldab seda, et mainitud kõrbejumal tõepoolest oleks olemas, et ta oleks kõigi inimeste jumal ja et karistus tõepoolest toimus.

Õnnetuseks pole kummastki variandist ainsatki tõsiseltvõetavat tõendit, välja arvatud üks ilukirjanduslik teos.

Seega kahjuks su toodud näide ei päde.

Asjadest kirjoitti...

Kust sa tead, et kõrbejumal polegi SEE Jumal? Kas kõrb ei käi Jumala juristiktsiooni alla? Peaks ju käima?

Vaata, ma seletan veel pisut (kell on palju ja hakkan juba uniseks muutuma).

Tähendab -mingit Jumalat tuleb meil uskuda, onju? See on nagu eeldus, sest vastasel juhul on kõik täitsa mõttetu.

Milline üks TÕELINE Jumal siis olema peaks?

Ma kõnnin nüüd noateral, aga mulle näib, et Jumal peaks olema midagi täiuslikku. Mingi ülim headus jne. Sest ka meie lastena soovime endale selliseid vanemaid ja püüame ise oma lastele olla nö head ja hoolitsevad vanemad.

Kui Jumal on täiuslik headus (jne) siis on paratamatu, et koos Jumalaga ei saa eksisteerida midagi vealist või väära. Seega (see kõik on jube loogiline!) puudub inimestel võimalus eksisteerida normaalsetes suhetes koos Jumalaga -juhul, kui nad oma sigaduste eest enne täit hinda pole maksnud. No aga see hind nagu me teame on väga lõplik, ja meie enda arvamus ei lähe kellelegi korda (sellest räägivad kõik teadmamehed -sh gauthama ja muud).

Mõte on selles, et kui sina -D-Noper (sama kehtib ka minu kohta) -pole Selverist just komme varastanud, siis oled sa teinud MIDAGI MUUD. Ja igal juhul peaks sind väikesesse tuppa kinni panema ja sind igati pookima. Pookimine on loomulik. Igatahes on selge, et Selveri omanikuga sul ühist tulevikku ei ole. Ta ei võtaks ju mingit äbarikku moosivarast lihtsalt jutulegi, eks? Tema on Selveri JUHT ja OMANIK! Tema koostas eeskirjad, mis Selveris kehtivad. palkas tööle personali ja valis kaubad. Ja nüüd on seal mingi vennike, kes teda kassas tüssata üritab?

Selge ju, et sellised tegelased pannakse tuppa oma tegude üle järele mõtlema.

Kuhu ma jäingi?

Aa -Jumal.

Ühesõnaga on väga mõistlik arvestada Jumala olemasoluga, sest kassast tuleb nii või teisiti läbi minna. Ja maru mage lugu, kui sa siis mingi näruse küpsisepakiga vahele jääd.

Jutt et Jumalat pole, on loomulikult absurdi tipp, sest, nagu ma juba ütlesin, oleks siis KÕIK täiesti seosetu, mõttetu ja juhuslik. Siis olekski nii nagu ütles vene kirjanik Dostojevski: "Kui Jumalat pole, võiks inimene tappa oma ema, ja kellegil poleks õigust teda moraalselt süüdi mõista".

Aga see selleks.

Ray D. Noper kirjoitti...

... ja see oli nii suurepärane demonstratsioon ühest olulisimast kasvatusveast, et paremat leida on raske.

Kaks maailmavaadet:
1) Sa ei tee halbu tegusid seepärast, et sa kardad vahele jääda - ja karistatud saada; või
2) Sa ei tee halbu tegusid seepärast, et sulle ei meeldiks, kui sulle halbu asju tehtaks - ei tee halba kokkuleppel teistega.

Kui su maailmavaade võimaldab ainult esimest tüüpi mõtlemist... Mul on sust kahju, sa pead elama elu hirmus karistuse ees. Sa oled nagu laps, kes ei löö endast nõrgemat mitte seepärast, et nõrgem saaks niimoodi haiget, vaid seepärast, et muidu annab ema sulle vastu kõrvu....

Esimese pildi inimene on poevaras, kes ei varasta seepärast, et kardab kellelegi suuremale vahelejäämist. Teise pildi inimene EI OLEGI poevaras, sest ta teab, et kokkulepete (nt. seaduste) rikkumine tähendab kaose tekkimist ja tema enda olukorra halvenemist.

Teismi vastand EI OLE nihilism.

Asjadest kirjoitti...

Ojah.

Kokkulepped on väga lahedad asjad. Aga miks ma peaks neid tunnustama, kui nende rikkumine tõotab mulle omakasu? Pealegi.

Ka seda lootust, et "ma ei tee halba, et mulle halba ei tehtaks" võiks nimetada valelootuseks. Halba tehakse inimeste headusest hoolimata (kust me üldse võtame mõisted halb ja hea, kui me ei tunnista "kõrgemat" moraali ja lähtume vaid inimlikust kasust? Kõik, mis on mulle hea -ongi ju hea, mis?).

Ja üldse. Viga või mitte, aga mis siis, kui ma olengi selline, kes ei varasta vaid karistuse kartusest? Mis minuga siis teha? Millega mind motiveerida, kui puudub kõrgem moraal ja inimene ISE on KÕIGE mõõdupuu ja tõe kriteerium?

Ray D. Noper kirjoitti...

SINA võid selline olla, aga kas selline ellusuhtumine peab olema universaalne ?

Halva ja hea jaoks ei ole vaja kõrgemat moraali - kui sulle tehakse haiget, siis see on ju halb ? Kui juhtub midagi meeldivat, siis on see hea ?

annushka kirjoitti...

aga on ju ka olemas ebameeldiv hea ja meeldiv halb...? haigetsaamine ei ole iga kord halb asi, eriti kui see päästab veel suuremast halvast. ja teatud laadi mõnu toob nii mõnigi kord kaasa kaose. inimene ise ja tema tunded on ikka nigel mõõdupuu...

Asjadest kirjoitti...

Huvitav tõesti. Ilmselt sõltub ka palju inimese üldistest mentaalsetest võimetest ja tunnetest arusaamisest. Näiteks, kui keegi lihtsameelne peab tema isiku suhtes läbiviidud manitsust halvaks ja tema inimvärikust riivavaks asjaks, siis teine -targem -saab aru, et tegemist on hoopis hea ja edasiviiva asjaga.

Rääkimata juba sellest, mis toimub igasuguste pervertide peas ja mis neile hea on. Häda ongi nagu selles, et kuidas seda isiku head üldisesse hea konteksti mahutada.
Just sellepärast ongi üldine hea see, et tuleb rohkem kasinusele ja meeleparandusele mõelda ;)