tiistaina, maaliskuuta 23, 2010

See ei käi ju mustanahaliste kohta? Pigem suusameeste...

Kirjutan eilse neegri-teema jätkuks veel paar lauset.

Me oleme eestlastena väga kindlad, et neegritel pole midagi pistmist alaminimestega -vähemalt meie jaoks. Eestlased pole ju orjakaubandusega tegelenud vaid on pidanud ise võõraid isandaid teenima. Ning seetõttu ei seosta aus eestlane Aafrika päritolu inimesi koheselt orjadega. "Neeger" on meie jaoks vahva külaline kaugelt soojalt maalt. Esimesed talurahva kontaktid neegritega leidsid aset laatadel, kus neid eksootilisi inimesi kohalikule rahvale uudistamiseks näidati...

Kuid ülejäänud "tsiviliseeritud maailma" jaoks sai sõna "neeger" hoopis teistsuguse tähenduse.

Maalin väikese olupildi:

Valgetel oli Nigeri kallastel elavate hõimupealikega diil, et orjalaevade saabudes olgu aedikud kaupa täis, sest aeg on raha. Hõimupealikud organiseerisid rünnakuid kaugemalasuvatesse küladesse ning kinnivõetud inimesed köideti pikkadeks ridadeks, mis ajajate poolt alla mere äärde aeti. Orjasadamates olid suured valvatud "kaubalaod" -aedikud ja muldvallidega piiratud laagrid, kuhu vangistatud mehed ja naised järgmist laeva ootama pandi. Kogu laagri maaala oli täis rooja ja kust. Nõrkusest ja veepuudusest surnud laste ja täiskasvanute laibad lohistati aegajalt samas muldvallide taga olevasse kraavi...

Laevadesse laaditi nii palju inimesi, kui mahtus, ning aheldati kogu paarikuuliseks merereisiks. Nad olid juba orjad, mis tähendas, et nende elu hinnaks oli vaid loodetav kasum. Nad sõid, roojasid, ja surid räpasel põrandal suurusega 70cm x 170cm. Mõnikord oli ruumi nii vähe, et nad pidid olema külili...

Kelleks pidasid neid inimesi valged asunikud, kes neid oma istanduste jaoks sadamates ostsid? Alastiolevaid, haisvaid, kirjaoskamatuid, tundmatut keelt rääkivaid, veidra välimusega inimesi?

Toredateks neegripoisteks?

Või pigem pool-loomadest neegriteks, kelle elu üle otsustas vaid valge isand? Valge mehe jaoks olid nad neegrid -haisev -kuid majanduslikult vajalik kaup, et teenida kasumit. Keegi ei uskunud tollal, et neist võiks saada midagi enamat, kui vahend.

* * *

Ma leian, et peale sellist kohtlemist on igal mustanahalisel õigus solvuda, kui teda neegriks kutsutakse...-ja eestlased VÕIKS sellega arvestada. Minu meelest on see taktitunde ja viisakuse küsimus.

Lingin siia väga hea lugemise antud teemal: http://kiisix.blogspot.com/ ,aitäh kommentaari eest.

1 kommentti:

Silva Kiili kirjoitti...

Uurisin ka seda neegri teemat ja panin mõtted kirja. Negro, neeger, niger... sellel sõnal on erinevad varjundid ja tõlked ja ega nad ise ehk seda nii dramaatiliselt võtagi, või kuidas keegi, nagu selgub hiljuti taas alanud diskussioonist. Lõpuks, see, mis oli, on ajalugu, mis rohkem loeb, on olevik. Aga üldiselt olen nõus - pole vaja tarvitada inimese suhtes nime, mis talle ei meeldi.